Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2024-09-16 11:55:33

Ray Tracing یا ردیابی پرتو چیست؟

 

سیستم ردیابی پرتو یا Ray Tracing یک روش حرفه ای برای افزایش کیفیت رندر تصاویر و بازسازی طبیعی تر نورپردازی اشیا است. در این روش تصاویر با پیگیری و دنبال کردن مسیر نوری که از طرف نمای دید ما تولید می شود، به شکل دو بعدی و در برخی نقاط به شکل 3 بعدی بازتاب خواهد شد. در این بین ممکن است نور از یک شی یا یک جسم که هدف ما نیست منعکس گردد؛ حتی ممکن است این نور توسط سایر اشیا منعکس شود و سایه ایجاد کند. در نهایت این فرایند به قدری انجام خواهد شد تا میزان روشنایی، کنتراست رنگ ها و سایه ها در هر پیکسل به بهترین شکل در مانیتور نمایش داده شود.

این روش بسیار کارآمد است زیرا کیفیت اجرا و رندر بازی‌ها را افزایش داده و به بهبود عملکرد شما در طول بازی کمک می‌کند. هر چند باید در نظر داشته باشید که برای دسترسی به Ray Tracing به یک سیستم سخت افزاری خوب که شامل یک کارت گرافیک است، نیاز خواهید داشت. از دیگر کاربردهای آن می‌توان در ایجاد انیمیشن‌ها، اجرا تصاویر در تلویزیون ها و... اشاره کرد.

فواید استفاده از ردیابی پرتو

یکی از مزایای مهم این مسئله Denoising Filtering یا کاهش نویز تصاویر است که به بهبود کیفیت تصاویر و اجرا روان‌تر آن ها کمک می‌کند. حذف نویز به شدت در افزایش زیبایی بصری تصاویر موثر بوده و افکت‌های مصنوعی، تداخلات ایجاد شده و هر چیزی اضافه ای را از بین خواهد برد.

روند ایجاد ردیابی پرتو

اگر بخواهیم کمی تخصصی‌تر به این مسئله نگاه کنیم، زمان پاسخ‌دهی مانیتور نیز با این رویکرد بهبود پیدا می‌کند و رندر تصاویر بهینه‌تر از قبل خواهند بود. رندر تعاملی یا Interactive rendering به تعامل سریع‌تر و پویاتر کاربران با دنیای بازی کمک کرده و آنها عکس العمل بهتری را در طول بازی خواهند داشت.

ردیابی پرتو در مقایسه با رندر سنتی تصاویر

در رندر تصاویر به شکل سنتی، نمایشگر و کامپیوتر بر روی هر پیکسل به صورت جداگانه تمرکز می کردند تا رنگ مورد نظر ایجاد شود. به همین جهت خیلی از اشیا و تصاویر 3 بعدی در عمل به شکل 2 بعدی نمایش داده می‌شدند و کیفیت رندر کاهش پیدا می‌کرد. در طرف مقابل Ray Traycing یک رویکرد دقیق و اصولی است و نتایج دقیق‌تری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، هر چند همانطور که در بالا اشاره شد برای دسترسی بهتری به این مسئله باید سخت افزار قدرتمندی را تهیه نمایید.

سخت افزار مورد نیاز

  1. کارت گرافیک قدرتمند (سری جدید RTX انویدیا یا کارت گرافیک AMD مبتنی برای RDNA 2)
  2. پردازنده نسل جدید با تعداد هسته بالا (می‌تواند در محاسبات هوش مصنوعی، مدیریت صحنه و ... موثر باشد)
  3. حافظه رم نسل جدید (بهتر است ماژول آن DDR5 و ظرفیت آن بیش از 16 گیگابایت باشد)
  4. حافظه ذخیره سازی سریع SSD (برای بارگذاری فایل‌های حجیم، نصب بازی‌ها و... به شدت مهم است)
  5. مانیتور با کیفیت (حداقل نرخ بروزرسانی 120 هرتز باشد و از قابلیت HDR پشتیبانی کند)

آیا ردیابی پرتو FPS را کاهش می دهد؟

به طور کلی در کاهش FPS موثر است ولی اگر از سخت افزار مناسب استفاده کنید و تنظیمات گرافیکی سیستم خود را در بهترین شکل مورد نیازش تنظیم کنید، احتمالا این مسئله رفع خواهد شد.

برگرفته از : منبع 1 منبع 2

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!