Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2024-10-21 14:54:23

قابلیت آنتی گوستینگ (Anti-Ghosting) در کیبورد گیمینگ چیست؟

 

اکثر کیبورد های معمولی و غیر گیمینگ قادر به دریافت و پردازش چند دستور همزمان نیستند و کاربران نمی توانند با فشار دادن همزمان چند کلید دستورات خود را اعمال نمایند. به این پدیده Ghosting گفته می شود و صفحه کلید نمی تواند چندین دستور را در آن واحد تفسیر کند. در حال حاضر اکثر کیبوردهای گیمینگ و حرفه ای دارای قابلیت Anti-Ghosting هستند که برای غلبه بر این مشکل تولید شده است.

چگونه Anti-Ghosting شکل گرفت؟

باید کمی در طراحی و ساختار کیبوردها دقیق شویم. در ساختار مدار و سخت افزار کیبوردها کلیدها به صورت جداگانه در گرفته نمی‌شوند، بلکه به صورت ماتریسی از سطرها و ستون ها قرار گرفته اند که هر مربعی که طبق تصویر مشاهده می کنید یک بلاک را تشکیل می دهد. لذا کنترلر درونی صفحه کلید می تواند از طریق اتصال مدار بین ستون ها، کلید مورد نظر را تفسیر و دستور آن را به سیستم کاربر انتقال دهد. بر فرض مثال اگر کلید A را فشار دهید با بررسی خط 2 و ستون 1 حرف مورد نظر آن را می شناسد. همین مسئله منجر به بروز Ghosting می گردد.

تا همین لحظه مطمئنا حدس زده اید که چرا کیبوردهای معمولی ارزان تر هستند. این نکته را در نظر بگیرید که مثلا در زمان فشار دادن کلید های Z و G مشکلی به وجود نخواهد آمد؛ زیرا صفحه کلید به راحتی مختصات این دو کلید را به صورت جداگانه شناسایی کرده و آن را اعمال می‌کند. ولی اگر به طور همزمان کلیدهای D و E را فشار دهید، این دو کلید در یک مربع و مختصات قرار دارند، کیبورد تشخصی نمی دهد که آیا کلید E را فشار داده اید یا D، چون در یک بلاک قرار گرفته اند.

پس احتمالا یکی از دو کلید را تایید می‌کند. احتمالا کنترل کننده دچار مشکل گردد. به برخی از گیمرها و بازیکنان توصیه می شود که کلید های میانبر را مجددا تعریف کنند تا از قرارگیری کلیدهای مورد نظرشان در یک بلاک جلوگیری کنند. البته این مسئله همیشه ارگونومیک و حرفه ای نیست، چون شاید کلیدها در فاصله زیادی از یکدیگر قرار گرفته باشند. خاصیت co-linear یا هم خطی نیز زمانی رخ می دهد که 2 کلید روی یک خط فشار داده شوند و به جای 4 کلید روی آن خط و مدار، 3 کلید فعال می شود. یکی از این دو کلید که هدف کاربر نیست به عنوان یک Lead شناخته می شود؛ چون مشترک است ولی همچنان مشکل ساز خواهد بود.

ویژگی های Anti-Ghosting

این کیبوردها از نظر ساختار و ماتریس قرارگیری ساختار پیچیده تری دارند که می تواند روی تمامی کلیدها یا بخشی از کلید ها را پوشش دهند. اما در هر صورت تضمین داده می شود که دستورات شما بدون هرگونه خطا و پیچیدگی اعمال و ارسال شوند. به عنوان مثال برخی کیبوردها این قابلیت را در کلیدهای WASD و تعدادی از کلیدهای اطرافش و کلیدهای جهت در سمت راست کیبورد ارائه می دهند. البته تعدادی از کیبوردهای گیمینگ مکانیکال پیشرفته وجود دارد که مجهز به خاصیت فوق العاده N-Key Rollover است که به سبب آن تمامی کلیدها به صورت Anti-Ghosting کار می کنند. مقاله ما را در خصوص انواع سوییچ مکانیکال از دست ندهید.

یک نکته حائز اهمیت وجود دارد که ممکن است کیبوردهای Anti-Ghosting هم نتواند عملکرد خوبی را در برخی شرایط برای کاربران داشته باشند. این علائم عبارتند از:

  • ناسازگاری سخت افزاری با کیبورد 
  • عدم پشتیبانی نرم افزار از چند ضربه کلید 
  • پروتکل های ارتباطی (نظیر پورت PS/2) نمی تواند چند ضربه را به صورت همزمان منتقل کند.

برگرفته از : منبع 1 منبع 2

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!