AMD FSR چیست و چگونه کار می کند؟
AMD FSR یا Fidelity FX Super Resolution یکی از روشهای جذاب برای افزایش فریمریت کارت گرافیک در زمان اجرا بازی هاست. به طبع استفاده از این فناوری به بهبود کیفیت تصویر کمک شایانی خواهد کرد. از FSR به عنوان رقیب اصلی Nvidia DLSS یاد می شود، اگرچه از نظر عملکرد به طور کلی تفاوت زیادی دارند.
FSR با چه محصولاتی سازگار است؟
مانیتورهایی با کیفیت تصویر QHD و نرخ بروزرسانی بالا با این فناوری بیشترین سازگاری را دارد. ممکن است مانیتورهای 4K به خوبی با این سیستم همگام نشوند. FSR تصاویر را رندر کرده و نرخ فریم را افزایش میدهد؛ سپس تصویر به دست آمده که بسیار بهتر از حالت اول خود است که تمامی موارد گفته شده نمایش داده میشود.
شرکت ای ام دی ادعا میکند که FSR نسبت به سایر روشهای افزایش مقیاس فضایی، پیشرفتهای قابل توجهی داشته است. علاوه بر این موارد سطوح مختلفی از بازیها را پشتیبانی میکند. همانطور که میدانید کنسول بازی PS5 و ایکس باکس S/X نیز دارای یک پردازنده گرافیکی مبتنی بر AMD RDNA 2 است؛ به همین جهت از FSR پشتیبانی میکند. به طور حتم این یک مزیت برای FSR خواهد بود.
حالت های مختلف FSR
این فناوری در چهار حالت مختلف مورد استفاده قرار میگیرد:
- Ultra Quality
- Quality
- Balanced
- Performance
طبق ادعا ای ام دی میانگین افزایش عملکرد حدودا 2.4 برابر وضوح تصویر 4K خواهد بود. اما ارتقا تصاویر ممکن است حالت طبیعی نمایش را مختل کند. همانند DLSS انویدیا میتواند با حالت FSR Performance برابری داشته باشد.
- ضریب مقیاس Ultra Quality حدودا 1.3 برابر
- ضریب مقیاس Quality حدودا 1.5 برابر
- ضریب مقیاس Balanced حدودا 1.7 برابر
- ضریب مقیاس Performance حدودا 2.0 برابر
مقیاس های گفته شده میتواند در هر بعد اعمال گردد، لذا کیفیت تصویر 4K با حالت Quality در رزولوشن 1440 × 2560 پیکسل رندر میشود. در کنار این موارد AMD برنامههایی برای فاکتور مقیاس داینامیک ارائه میدهد که هنوز به بهرهوری کامل نرسیده است. مقیاسبندی داینامیک در بازیها این اجازه را میدهد که در هر نقطه ای از وضوح اصلی، تصاویر با 50 درصد بهبود کیفیت و با افزایش نرخ فریم رندر شوند.
روند کار FSR
اف اس آر با استفاده از یک الگوریتم هوشمند و پس از رندر کردن تصاویر بی کیفیت، فریم ریت آن را افزایش داده و تصاویر شفاف تری را به کاربر نمایش میدهد. FSR بر خلاف DLSS میتواند روی هرگونه پردازنده گرافیکی حتی گرافیکهای آنبرد نیز کار کند. شرکت ای ام دی به هیچ عنوان به عنوان رقیب DLSS شناخته نمی شود، زیرا خود را وسیع تر و کامل تر نشان داده است. هر چند کاربردهای آن به قدری وسیع بوده که برای افزایش قدرت بازی های پیشرفته، دسترسی به ردیابی پرتو (Ray Tracing) کمک کند. در نهایت هدف اصلی آن افزایش عملکرد کارت گرافیک در بازی هاست.
روند ارتقا مقیاس از حاشیهها شروع میشود که پس از تشخیص، وضوح خروجی را بالاتر میبرد. FSR از یک فیلتر شارپنینگ بر روی تصویر قرار می دهد. همانطور که گفته شد AMD از پایپ لاین گرافیکی بازی برای یکپارچه سازی فریم ریت استفاده میکند. در نتیجه با توجه به ساختار کارت گرافیک شما و یکی از حالت های FSR میتوانید عملکرد کارت گرافیک را بهبود ببخشید.
در حالت ultra Quality کیفیت تصویر از فاصله ای که بازی را دریافت میکنید خیلی با وضوح اصلی مورد نظر شما تفاوت ندارد. آزمایشها نشان داده که این مسئله شبیه وضوح اصلی رندر شده است و در برخی سناریو ها بهتر عمل میکند. حالت Quality نیز تصاویری با حالت رندرینگ native ارائه داده که ویژگی های مصنوعی نمایش تصویر بیشتر از قبل خواهند بود. در طول آزمایشهایی مشخص شد که حالت Balanced کمی نیاز به بهبود دارد. شرکت ای ام دی اینگونه بیان میکند که حالت Performance در وضوح تصویر تاثیر میگذارد و بهتر است در شرایطی انتخاب شود که نیاز به بهبود عملکرد نهایی داشته باشد. ارتقا مقیاس با استفاده از یک چهارم پیکسلهای رزولوشن هدف میتواند مورد توجه قرار بگیرد.
بازیهای پشتیبانیکننده از AMD FSR
برای استفاده بهینه از این عملکرد، بازی ای که روی سیستم خود نصب میکنید باید از این فناوری پشتیبانی کند. البته نکات مهمی نیز وجود دارد. اگر یک بازی به طور مستقیم از FSR پشتیبانی نکند، به این معنی است که ضریب مقیاس بندی برخی عوامل اعم از رابط کاربری، متون و ... سازگار نشده است. FSR برای بازی های تک نفره نیاز به انجام تنظیمات خاصی ندارد. همین امر فرایند کار برای توسعه دهندگان آسانتر کرده است. این فناوری Open Source با همه سیستمعاملها و API های رایج نظیر DirectX 12 ،DirectX 11 و Vulkan سازگار خواهد شد. برخی از مهمترین بازیهایی که از AMD FSR پشتیبانی میکنند عبارتند از:
- 22 Racing Series
- A Chinese Ghost Story
- Anno 1800
- Arcadegeddon (PS5)
- Black Desert
- Chernobylite
- DOTA 2
- Edge of Eternity
- Elite Dangerous: Odyssey
- Evil Genius 2: World Domination
- Godfall
- Kingshunt
- Myst
- Necromunda: Hired Gun
- NiShuiHan
- Resident Evil Village
- Terminator: Resistance
- The Medium
- The Riftbreaker
- Vampire: The Masquerade - Bloodhunt
- Upcoming AMD FSR Games
- Asterigos
- Baldur’s Gate 3
- Deathloop
- Edge of the Abyss: Awaken
- F1 2021
- Far Cry 6
- Farming Simulator 22
- Forspoken
- Jian Wang 3 HD Remake
- Myth of Empire's
- No Man's Sky
- Swordsman Remake
- World War Z: Aftermath
نظرات (0)