Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2024-07-08 17:44:37

مقایسه مودم روتر ADSL/VDSL تی پی لینک Archer VR300 و Archer VR400

 

شرکت با سابقه تی‌پی‌لینک با تولید مودم‌ روتر‌های ADSL/VDSL بی‌سیم WiFi-5 محبوب Archer VR400 و Archer VR300 سهم زیادی از فروش بازار در نبض خود گرفته است. در این مقاله به بررسی مشخصات فنی، مشخصات ظاهری، تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو محصول خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

مشخصات ظاهری VR300 و VR400

در همان ابتدا می‌توان گفت که VR400 دارای پورت USB بوده که بنابر اطلاعات سایت تی پی لینک برای اتصال انواع گیرنده‌های بی‌سیم 4G قابل استفاده است. VR300 فاقد پورت USB است و در عین حال پورت های شبکه آن (3 عدد پورت LAN و 1 عدد پورت WAN) در مقایسه با VR400 از سرعت و پهنای باند ضعیف‌تری پشتیبانی را می‌کند. VR400 دارای پورت‌های شبکه گیگابیت است که سرعت 1000 مگابیت بر ثانیه را به ارمفان می‌آورد. بر روی بدنه هر دو دستگاه کلیدهای Reset و WPS در کنار کلید پاور وجود دارد، با این تفاوت که VR400 دارای کلید روشن و خاموش WiFi نیز می‌باشد.

درگاه های اتصال مودم روتر VR300 و VR400

بررسی آنتن ها

در این قسمت VR300 کمی برتر است، زیرا مجهز به 4 عدد آنتن خارجی برای پوشش سیگنال شبکه وای فای است و به لطف فناوری Beamforming می‌تواند قدرت سیگنال‌دهی را در مناطقی که دسترسی بهتری به وای فای ندارند، بهبود ببخشد. VR400 دارای 2 آنتن خارجی بوده و از فناوری Beamforming نیز پشتیبانی می‌کند.

استاندارد ADSL و اتصال وای فای

هر دو محصول از استاندارد‌های ADSL2، ADSL2+ ،ADSL و VDSL2 پشتیبانی می‌کنند و تفاوت خاصی در این مسئله ندارند. همچنین از استاندارد WiFi-5 یا 802.11a/n/ac در 2 باند فرکانسی بهره مند شده اند که سرعت اتصال در باند 2.4 گیگاهرتز به 300 مگابیت بر ثانیه و در باند 5 گیگاهرتز به 867 مگابیت بر ثانیه می رسد. در نهایت مجموع سرعت اتصال وای فای در هر دوباند به 1200 مگابیت بر ثانیه می باشد.

قابلیت های نرم افزاری

هر دو محصول از نظر مشخصات نرم افزار از بهترین مودم های ADSL تی پی لینک بوده و برای مصارف خانگی، اداری پیشرفته مناسب خواهند بود. فناوری Dynamic DNS هرگونه تداخلی که در بین آی‌پی های پویا وجود داشته باشد را از بین برده و یک اشتراک و سرویس کاربردی برای دسترسی به منابع شبکه‌های محلی با آپی پی داینامیک است.

مودم روتر ای دی اس ال VR400 به فایروال NAT و SPI مجهز است، در حالی که VR300 دارای فایروال SPI می‌باشد. فایروال SPI برای تامین امنیت شبکه و بررسی بسته‌های مبدا و مقصد مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین NAT فرایند تایید و رد آی پی ها و درخواست ارسال داده‌ها را در بستر شبکه مورد بررسی قرار خواهد داد.

فناوری DHCP در هر دو محصول وجود دارد که به موجب آن هاست به شکل پویا و داینامیک پیکره‌بندی شده و هر دستگاهی آی پی اختصاصی خودش را خواهد داشت. هر دو مودم دارای قابلیت Port Forwarding هستند که به سبب آن امکان دسترسی به دستگاه‌ها و سرویس‌ها در بستر شبکه محلی را به سایر دستگاه‌ها در شبکه‌های دیگر فراهم می‌کند.

مقایسه مودم روتر ADSL/VDSL تی پی لینک Archer VR300 و Archer VR400

VPN

در مسئله VPN این دو محصول کمی متفاوت هستند. مودم VR300 مجهز به قابلیت‌های وی پی ان PPTP, L2TP, IPSec Passthrough بوده، در حالی که VR400 دارای وی پی ان OpenVPN, PPTP VPN, IPSec VPN می‌باشد.

  • PP2P : مخفف Point-to-Point Tunneling Protocol است و از قدیمی‌ترین پروتکل‌های VPN رایج می‌باشد که خیلی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.
  • L2TP : مخفف Layer 2 Tunneling Protocol بوده و از پورت UDP استفاده می‌کند. از آن به عنوان پروتکل تونل زنی نیز یاد شده و داده های موجود را از طریق شبکه عمومی جمع کرده و به کمک IPSec آنها را رمزگزاری می‌کند.
  • IPSec Passthrough : اتصال آی پی ها را در گیت وی ها به صورت ایمن ممکن می سازد. تکنیک NAT-T در این پروتکل به شما تضمین می دهد که وقتی دستگاهی در شبکه آی پی عمومی ندارد، دیتایی به مقصد مورد نظر ارسال نشود.
  • OpenVPN : از یک پروتکل رمزگذاری SSL برای اشتراک گذاری ایمن و رمزگذاری شده داده‍ها استفاده می‌کند. یکی از امن‌ترین پروتکل‌های تونل زنی VPN محسوب می‌شود و سرعت اتصال سریع تری را ارائه می‌دهد.

مقایسه قیمت

به طور کلی مودم روتر ADSL بی‌سیم آرچر VR400 با توجه بهره‌وری از پورت‌های گیگابیتی، پورت USB و برخی برتری های نرم افزاری، کمی گران تر از آرچر VR300 است. البته برای استفاده های روزمره خانگی، تفاوت خاصی بین این دو محصول نبوده و با بهترین کیفیت خدمات رسانی می‌کنند. هر دو مودم در سایت یاس ارتباط با بهترین قیمت و معتبرترین گارانتی قابل خریداری است.

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!