Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2024-08-12 17:06:08

مقایسه و تفاوت سیستم صوتی Stereo و Surround

 

تفاوت اصلی صدا Stereo و Surround در ساختار قرارگیری اسپیکر ها و نوع پیکره‌بندی آنها است. به عنوان مثال یک سیستم استریویی دارای دو اسپیکر اصلی است که یکی از آنها در سمت چپ و دیگری در سمت راست قرار گرفته است که به سادگی می‌توان محل قرارگیری صدا را از اسپیکر چپ به راست و عمق صوتی آنها را تشخیص داد. در طرف مقابل سیستم صوتی فراگیر یا Surround بیش از 2 بلندگو خواهد داشت و شاید تعداد آنها به 6 عدد نیز برسد. به طور کلی یک اسپیکر در سمت چپ، دیگری در سمت راست، وسط قرار می گیرند؛ دو اسپیکر در عقب و یک عدد ساب وافر. به طور حتم Surround سیستم پخش صوتی قوی‌تری را برای مخاطب ایجاد می‌کنند که برای تماشای فیلم، بازی و ... مناسب خواهد بود.

آشنایی بیشتر با Sorround Sound

به طور کلی تعداد اسپیکرهای این سیستم صوتی به فضای قرارگیری آنها، اندازه محیط و... بستگی خواهد داشت. معمولا اسپیکر‌های بزرگتر در سمت چپ و راست و جلوی بقیه اجزا قرار می‌گیرند و اسپیکرهای دیگر متناسب را محیط می‌توانند در قفسه کتاب، میز تلویزیون و... نصب شوند. حتی برخی از افراد ترجیح می‌دهند که اسپیکر را به صورت سقفی نصب کنند. تعداد اسپیکر در کنار ساب وافر به عنوان کانال نیز شناخته می‌شوند. در مثال بالا سیستم صوتی 5.1 کاناله بود که شامل 5 اسپیکر و یک عدد ساب وافر است. سیستم‌های صوتی پیشرفته تری نظیر 7.1 کاناله، 9.2 کاناله و حتی 11.2 کاناله نیز وجود دارد که گران قیمت تر هستند.

سیستم صوتی Surround در اسپیکر

کدام سیستم صوتی بهتر است؟

قانون خاصی برای تشخیص بهتر بودن یا نبودن سیستم صوتی وجود ندارد. با توجه به نوع استفاده شما و بودجه‌ای که اختصاص می‌دهید، اسپیکرهای Stereo و Surround می‌توانند برای شما مناسب باشند. لزوما یک سیستم صوتی فراگیر بهتر از استریویی نیست. این مسئله در زمان مقایسه دو سیستم با قیمت یک برابر نیز می‌تواند قابل توجه باشد. به طور کلی سیستم صوتی فراگیر یا Surround از نظر قیمت گرانتر از استریویی خواهد بود، زیرا تعداد اسپیکرهای درون آن بیشتر می‌باشد.

اگر کیفیت ساب وافر و تقویت کننده صوتی ضعیف باشد، ممکن است کیفیت کار و صدا اسپیکر بی کیفیت بشود و شاید در مقابل یک اسپیکر استریویی با تنظیمات استاندارد، ضعیف‌تر عمل کند. بهتر است در صورت نیاز اگر بودجه کافی دارید به سراغ Surround بروید. (مقاله ما را در خصوص راهنمای خرید اسپیکر از دست ندهید.)

اندازه و فضای نصب، عامل مهمی خواهد بود!

انتخاب سیستم صوتی شما به عوامل مهمی نظیر اندازه و فضای اتاق شما بستگی خواهد داشت. اگر اتاق شما خیلی بزرگ نیست، احتیاجی به سیستم صوتی فراگیر نخواهید داشت. یک نکته مهم وجود دارد، آن هم نزدیکی بیش از حد اسپیکرها به یکدیگر بوده که می‌تواند ایجاد انعکاس بیش از حد، تداخل فرکانس و نویز کند؛ پس سیستم صوتی فراگیر برای اتاق های کوچک مناسب نیست. در محیط‌های بزرگ برعکس است و افراد ملزم به بررسی بیشتر محیط هستند تا سیستم صوتی خود را به شکل استانداردی پیکره بندی نمایند. باید مطمئن شوید که فضای قرارگیری اسپیکر شما دقیقا مناسب باشد تا از هر قسمت از محیط بهترین کیفیت صوتی را دریافت نمایید.

سیستم صوتی Stereo در اسپیکرها

خرید اسپیکر برای گوش دادن به موزیک یا تماشای فیلم؟

شاید مهم‌ترین بخش در زمان انتخاب، همین مسئله باشد. معمولا سیستم Surround برای تماشای فیلم گزینه بهتری است و اکثر سینماهای خانگی به این دست از اسپیکرها نیاز دارند. هرچند همانطور که در ابتدا گفته شد، در خصوص نوع چینش اسپیکرها دقت کافی را داشته باشید. به عنوان مثال در زمان تماشای فیلم، صدای راه رفتن افراد از اسپیکر پشتی می‌آید و مکالمه آنها نیز از اسپیکر مرکزی قابل پخش است.

در زمان پخش موسیقی، آزادی عمل بیشتری خواهید داشت. در استودیو ضبط یا میکس موسیقی و... اکثرا از اسپیکرهای استرویی استفاده می شود و سیستم صوتی فراگیر خیلی کارایی ندارد. برای سیستم های گیمینگ کاملا سلیقه ای بوده و به بودجه کاربران بستگی خواهد داشت. هر چند بسیاری از افراد تمایل دارند موزیک مورد علاقه خود را در سیستم صوتی فراگیر گوش کنند تا تجربه لذت بخشی را تجربه کنند.

تاثیر بودجه مالی در خرید اسپیکر

بودجه شما مهم ترین بخش کار است. حتما این مسئله را در ذهن خود داشته باشید که اسپیکرهای استرویی ارزان قیمت، خیلی بهتر از سیستم های صوتی فراگیر ارزان هستند. هر چقدر تعداد اسپیکر، ساب وافر و کانال صوتی بیشتر باشد، قیمت کلی محصول افزایش می‌یابد. همچنین شاید نیازمند به خرید تقویت‌کننده یا گیرنه قوی‌تر باشید که از طریق آن بتوانید کانال‌های صوتی را بهتر مدیریت کنید. اگر تصمیم دارید که اسپیکر خود را متناسب با سلیقه خود در محل‌های مختلفی در منزل نصب کنید، باید هزینه نصب قطعات جانبی را هم در نظر بگیرید.

منبع

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!