Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2024-08-21 15:37:47

مقایسه گوشی سامسونگ Galaxy Z Fold 5 و Galaxy Z Fold 6

 

شرکت سامسونگ چندی پیش گوشی موبایل تاشو Galaxy Z Fold 6 را معرفی کرد که نسبت به گوشی نسل قبلی خودش یعنی Galaxy Z Fold 5 ارتقا یافته است. قیمت گوشی گلکسی ز فولد 6 حدودا 1900 دلار بوده که در مقایسه با یک گوشی رده بالا کمی گران است؛ هر چند شاید نسبت به ز فولد 5 بهتر باشد ولی اگر شما در حال حاضر از این گوشی استفاده می کنید، احتیاجی نیست که آنرا فروخته و Galaxy Z Fold 6 را بخرید.

مقایسه طراحی و مشخصات ظاهری

گلکسی زد فولد 6 با مقداری تغییر جزئی نسبت به طرح قبلی اش تولید شده است که شاید کمی شیک‌تر و زیباتر به نظر برسد. اگر به حاشیه‌های آن نگاه کنید، متوجه می‌شوید که طراحی آن نسبتا متقارن شده و لبه های صافی دارد. همچنین لولای گوشی نیز 2 ریله بوده که با لبه تاشو آن همگام می گردد. ساختار لبه‌های آن می‌تواند در برابر ضربات خارجی مقاوم باشد. این گوشی نسبت به زد فولد 5 که 253 گرم وزن داشت، کمی سبک تر است و حدودا 239 گرم وزن کلی آن می‌باشد.

از نظر ابعاد نیز کمی جمع و جور خواهد بود. در حالت بسته 12.1 × 68.1 × 153.5 میلی‌متر و در حالت باز 5.6 × 132.6 × 153.5 میلی‌متر تولید شده است. به طور کلی از نظر وزن و ابعاد سبک‌ترین و راحت‌ترین نسل گوشی‌های Z سامسونگ می‌باشد. از دیگر ویژگی‌های جذاب این محصول می‌توان به طراحی ضد آب و گرد و غبار آن با درجه IP48 اشاره کرد که می‌تواند نسبت به مدل قبلی به شکل قوی تری در برابر نفوظ آب، مقاوم باشد.

مقایسه گوشی سامسونگ Galaxy Z Fold 5 و Galaxy Z Fold 6

مشخصات صفحه نمایش Z Fold 6 و Z Fold 5

شاید یکی از مهم‌ترین قسمت‌های این گوشی‌های هوشمند صفحه نمایش آنهاست. شرکت سامسونگ با تولید Galaxy Z Fold 6 نشان داد که از نظر نسبت تصویرو کیفیت آن بسیار رشد کرده است. Z Fold 5 دارای صفحه نمایش 6.3 اینچی dynamic Amoled 2X با کیفیت تصویر HD+ و رزولوشن 968 × 2376 پیکسل است که میزان تراکم پیکسل آن به 410 پیکسل بر اینچ رسیده و نرخ بروزرسانی اش حدودا 120 هرتز می‌باشد.

اما صفحه نمایش داخلی آن که مورد توجه قرار می گیرد حدودا 7.6 اینچ از نوع Dynamic Amoled 2X infinity Flex با میزان رزولوشن 1856 × 2160 پیکسل است که تراکم پیکسل آن 374 پیکسل بر اینچ بوده و نرخ بروزرسانی آن حدودا 120 هرتز می‌باشد. اما اگر بخواهیم در جزئیات صفحه نمایش ریز شویم، باید بگوییم که میزان روشنایی پنل گلکسی زد فولد 5 تقریبا به 1750 نیت رسیده و این در حالی است که گلکسی ز فولد 6 چیزی در حدود 2600 نیت خواهد بود، یعنی ساسمونگ در این بخش کمی ارتقا پیدا کرده است.

همچنین طبق ادعای سامسونگ لایه های پیشرفته‌تر و بیشتری بر روی صفحه نمایش داخلی اضافه شده که می‌تواند ضمن افزایش استحکام داخلی صفحه نمایش از بدنه آن نیز محافظت نماید. در خصوص سایر ویژگی‌های آن می‌وان به شیشه یا گلکس Coning Gorilla اشاره کرد که ضد آب می‌باشد. گلکسی زد فولد 5 دارای صفحه نمایش 6.2 اینچی Dynamic Amoled 2X با رزولوشن 904 × 2316 پیکسل و نرخ بروزرسانی 120 هرتز و صفحه نمایش داخلی 7.6 اینچی Dynamic Amoled 2X با وضوح 1812 × 2176 پیکسل با تراکم پیکسل 373 پیکسل بر اینچ و نرخ بروزرسانی 120 هرتز می‌باشد که به طور حتم نسبت به Z Fold 6 ضعیف تر است.

مقایسه دوربین زد فولد 5 و زد فولد 6

گفته می‌شود تغییر خاصی در دوربین نسل جدید Z رخ نداده و تقریبا همان نسخه قبلی در دسترس کاربران قرار گرفته است. که اطلاعات آن را به شکل خلاصه در زیر نوشتیم : 50 مگاپیکسل ماژول اصلی، 10 مگاپیکسل تلفوتو، 12 مگاپیکسل دوربین اولتراواید در پشت گوشی قرار دارد و در قسمت پشت گوشی نیز یک دوربین 10 مگاپیکسل Wide و یک دوربین 4 مگاپیکسل می‌باشد. از آنجایی که این گوشی به شکل تاشو طراحی شده است می‌توانید از آن برای ثبت عکس‌های سلفی استفاده کنید، البته انتظار شما نباید چیزی در حد و اندازه‌های گوشی Galaxy S24 Ultra باشد.

مقایسه سخت افزار

Galaxy Z Fold 6 دارای چیپست کوالکام اسنپدراگون 8 نسل 3 است که نسبت به نسخه قبلی، ارتقا یافته است و عملکرد بهتری (17 درصد بهتر) دارد. میزان حافظه رم آنها به 12 گیگابایت رسیده و پردازش اطلاعات را به سادگی انجام می‌دهند. نکته اصلی این گوشی وجود واحد پردازشگر NPU است که در استفاده‌های هوش مصنوعی به کار کاربران می‌آید و همین مسئله منجر به افزایش سرعت گوشی Z Fold 6 نسبت به Z Fold 5 شده است که حدودا 42 درصد خواهد بود. از نظر حافظه ذخیره‌سازی به شدت ارتقا یافته‌اند و با حافظه داخلی 256 گیگابایت، 512 گیگابایت و 1 ترابایت به فروش می‌رسند.

ظرفیت باتری

یکی از انتقادات وارده به سامسونگ در خصوص گنجایش کلی باتری گوشی Z Fold 6 است که همانند نسل قبلی یعنی Z Fold 5 حدودا 4400 میلی آمپر بر ساعت گنجایش دارد که از فناوری فست شارژ با توان 25 وات پشتیبانی می کند. گفته می‌شود شما می‌توانید گوشی خود را در مدت زمان 30 دقیقه تا حدود 50 درصد شارژ کامل کنید.

بروزرسانی نرم افزار

گوشی Galaxy Z Fold 5 در ابتدا با سیستم عامل اندروید 13 و رابط کاربری Samsung One UI 6.1 عرضه شد که تا چهار سال آینده بروزرسانی سیستم عامل را دریافت خواهد کرد. اما در طرف مقابل Galaxy Z Fold 6 با اندروید 14 و رابط کاربری One UI 6.1.1 قابل خریداری است که طبق گفته‌های شرکت سامسونگ تا چند سال آینده به راحتی تمامی بروزرسانی‌ها را دریافت خواهد کرد.

هوش مصنوعی در گوشی های سامسونگ

ابزارهای هوش مصنوعی یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین بخش در گوشی‌های هوشمند نسل جدید به شمار می‌روند. جدیدترین گوشی های سامسونگ یعنی Galaxy Z Fold 5 و Galaxy Z Fold 6 مجهز به ابزار های Galaxy AI هستند و برخی از این ویژگی‌ها شامل Circle to Live Translate، Note Assist، Search و ... است. یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این شرکت توسعه قابلیت‌های هوش مصنوعی در این گوشی‌هاست که به نظر نمی‌رسد این ویژگی‌ها به صورت رایگان در دسترس عموم قرار بگیرند و به زودی در بروزرسانی‌های بعدی به شکل اشتراک ماهانه و هزینه ای قابل پرداخت، قابل استفاده باشند.

منبع

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!