Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2024-07-17 11:14:06

فناوری HDR در مانیتور و تلویزیون به چه معناست؟

 

عبارت HDR یکی از ویژگی‌های مهم در برخی مانیتورها و تلویزیون‌های پیشرفته است که محبوبیت زیادی را در بین گیمرها و گرافیست‌ها بدست آورده است. اگر مانیتور شما از نظر میزان کنتراست، کیفیت تصویر، زمان بروزرسانی و ... ایده آل باشد، گزینه مناسبی برای خرید است، اما شاید وجود قابلیت HDR به اجرای بهتر بازی‌ها و سایر نرم افزار‌های گرافیکی کمک خواهد کرد.

آشنایی با HDR

عبارت HDR مخفف High Dynamic Range یا محدوده پویا سطح بالاست که به منظور بازتولید و تصحیح رنگ‌ها، ایجاد روشنایی بیشتر و... قابل استفاده است. مانیتورها و تلویزیون‌هایی که مجهز به فناوری HDR هستند، تصاویر طبیعی‌تری را نسبت به نمایشگرهای معمولی نمایش می‌دهند. پنل صفحه نمایش تاثیر مستقیمی در این مسئله خواهد گذاشت، به طور مثال صفحه نمایش OLED نسبت به نمایشگرهای LCD و LED، راه حل بهتری را برای نمایش سیگنال HDR ارائه می‌دهند. دلیل این مسئله، سخت افزار ضعیف مانیتورهای ارزان قیمت است.

تفاوت 4K معمولی و 4K HDR

VESA DisplayHDR

به منظور تشخیص مانیتورهای DisplayHDR از مانیتورهای جعلی، می‌توانید وجود این گواهینامه را بررسی کنید، هر چند این مسئله نیز کمی گمراه کننده بوده و برخی شرکت ها به صورت جعلی آنرا در مشخصات محصول ذکر می کنند.

HDR 400

مانیتورهایی که قابلیت DisplayHDR 400 دارند، می‌توانند از عمق رنگ 10 بیتی، طیف رنگی گسترده (حداقل DCI-P3 نود درصد) و نسبت کنتراست 1300:1 پشتیبانی می‌کنند. این مسئله یک پیشرفت مهم نسبت به نسخه‌های قبلی HDR-400 بود که وسعت رنگ sRGB را در کنار میزان کنتراست بهبود می بخشد؛ هر چند خیلی ضروری نیست ولی برای دریافت تصاویر دقیق‌تر در صفحه نمایش های LED الزامیست. در کنار این مسئله مانیتورهایی که DisplayHDR 400 را ارائه می‌دهند، باید مشخص کنند که طبق معیار‌های جدید CTS 1.2v مورد تایید هستند تا از محصولات قدیمی متمایز شوند.

سایر گواهینامه های DisplayHDR

تمام سطوح مختلف DisplayHDR در حیطه دقت روشنایی و رنگ، Flicker و... مورد تست و ارزیابی قرار گرفته اند. هم اکنون قابلیت های DisplayHDR True Black و DisplayHDR 500 الی DisplayHDR 1000 به حداقل پوشش رنگی DCI-P3 نود و پنج درصد نیاز خواهند داشت. برای دستیابی به HDR-500 و HDR-600 میزان کنتراست نمایشگر باید چیزی در حدود 7000:1 و 8000:1 باشد. همچنین سطوح بالاتر آن یعنی DisplayHDR 1000 و DisplayHDR 1400 به میزان نسبت کنتراست 30000:1 و 50000:1 برای تنظیم وضوح رنگ‌ها و کاهش نور برخی نقاط احتیاج خواهند داشت.

مانیتور های LCD HDR

از مهم‌ترین ویژگی‌های این نمایشگر ها نمایش عمیق‌تر و دقیق‌تر نقاط تاریک و سایر قسمت‌های روشن تصاویر است که تمامی این موارد به کمک FALD (Full Aray LED) صورت می‌گیرد و وجود آن کاملا ضروری است. FALD یکی از قابلیت‌های صفحه نمایش است که به طور خود کفا، میزان روشنایی را تنظیم کرده و کنتراست تصاویر را بهبود می‌بخشد.

مشخصات فناوری HDR

نمایشگرهای edge-lit local نیز برای استفاده بهتر از قابلیت HDR، نواحی سیاه و تاریک را کم نور می‌کنند و کیفیت تصویر را بهبود می‌بخشند. البته این مسئله می‌تواند کمی حالات مصنوعی تصویر را افزایش دهد که برای برخی افراد مسئله جذابی نخواهد بود. لذا تعدادی از مانیتورهای FALD در ارائه تصاویر خاص (آتش سوزی، نمایش ستارگان در آسمان) کمی مصنوعی بنظر می‌رسند.

مانیتورهای OLED HDR

نمایشگرهای OLED به خودی خود ویژگی‌های نمایشی بسیار پیشرفته ای دارند که برای نمایش تصاویر به نور پس زمینه متکی نیستند. هر پیکسل نوری را از سطح خود ساطع کرده و می تواند در نقاط تاریک خاموش گردد و کنتراست تصویر را تنظیم کند. به طور حتم از مانیتورهای FALD بهتر هستند و فاقد نور پس زمینه درخشان و سطح‌بندی‌های زیر پیکسل عجیب و غریب هستند. تمامی پنل‌های OLED پوشش رنگی نسبتا فوق العاده‌ای دارند که به سبب آن نسبت کنتراست استاتیک ایده آل را در کنار زمان پاسخ دهی سریع ارائه می‌دهند. همین مسائل به نمایش بهتر تصاویر HDR کمک شایان کرده و تجربه بصری فوق العاده‌ای برای شما ایجاد می‌نماید.

منبع 1 منبع 2

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!