Loading...
نام نویسنده: آرمین اسحاقی 2024-09-08 18:04:08

تفاوت و مقایسه نورپردازی ARGB و RGB

 

به طور حتم اکثر گیمرها با سیستم نورپردازی RGB و ARGB آشنایی دارند، اما شاید تفاوت اصلی این دو را هر کسی نداند. به طور کلی مزایا و ضعف های اصلی این دو فناوری را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا اطلاعات شما در زمان اسمبل یک سیستم گیمینگ تکمیل گردد.

تفاوت و مقایسه فناوری نورپردازی ARGB و RGB

تفاوت RGB و ARGB

کلمه RGB از 3 حرف اصلی رنگ‌های پایه‌ای یعنی قرمز (Red)، سبز (Green) و آبی (Blue) گرفته شده است و حرف A خلاصه شده Addressable یا آدرس پذیر می‌باشد. این تکنولوژی کمی جدید تر از RGB است و به نسبت منعطف تر بوده و کاملا داینامیک و پویاست. RGB یک طیف رنگی عموما ثابت و تک رنگ است ولی ARGB گزینه‌ای جذاب و حرفه‌ای تری است که می‌تواند زیبایی بصری بیشتری را به سیستم شما بدهد.

برای تفهیم بیشتر این مسئله در نظر داشته باشید که یک فن ARGB می‌تواند نورپردازی کامل‌تری را به کاربران عرضه کند و همانند یک رنگین کمان تغییر حالت دهد. در طرف مقابل فن کیس RGB نهایتا یک رنگ یا چند رنگ ثابت از پیش تعریف شده را به عنوان الگو پیش فرض در خود ذخیره کرده و همان را از خود ساطع می‌کند. پس همانطور تا به الان حدس زده اید محصولاتی که از سیستم ARGB پشتیبانی می‌کنند، کمی گران تر از نسخه RGB هستند.

البته اگر بخواهیم کمی منصفانه به قضیه نگاه کنیم و هزینه کمتری برای سیستم گیمینگ خود اختصاص دهیم، محصولاتی که نورپردازی ثابت RGB دارند کمی مقرون به صرفه تر می‌باشند. دلیل این امر تکنولوژی ساده‌تر و به نسبت با سابقه آنهاست که سالها با انواع مادربرد های روز سازگار شده اند.

آشنایی عمیق تر با ARGB

اما باید بدانیم که برخی نکات وجود دارند که می توانند ARGB را با RGB متفاوت سازند. به عنوان مثال در فن‌های خنک‌کننده پردازنده ARGB یک مدار مجمتع یا همان آی سی وجود دارد که روند برنامه‌ریزی و کنترل فن را بر عهده خواهد داشت. پس می‌تواند هر LED واقع در فن را به صورت جداگانه تنظیم کند. آی‌سی های میکروکنترولر می‌تواند به کمک اتصال کانکتور 3 پین 5 ولت با سیستم شما ارتباط کامل برقرار نماید و به کمک نرم افزار شرکت سازنده نظیر iCUE کورسیر یا AORUS گیگابایت سازگار گردد. پس به طور ساده‌تر شما می‌توانید به طور کامل آن را مدیریت کنید و مطابق با سلیقه خود روند نورپردازی فن را در دست خود بگیرید. این نکته را مد نظر داشته باشید که محصولاتی که از این فناوری پشتیبانی می‌کنند از نظر قیمت کمی به نسبت RGB سنتی گران‌تر هستند.

مقایسه کانکتور 3 پین و 4 پین

آیا امکان اتصال دستگاه های ARGB به هدر های RGB وجود دارد؟

خیر از نظر کلی نمی توان این کار را انجام داد؛ زیرا از اتصال‌دهنده های متفاوتی استفاده می‌کنند. هر چند یک مسئله نسبتا مهم وجود دارد که اتصال یک فن کیس ARGB یا هر دستگاه مشابه 5 ولت به هدر 12 ولت از نظر سلامت برای آن مضر خواهد بود. البته آداپتورهایی وجود دارد که می‌تواند در این امر شما را یاری سازد.

اگر مادربرد شما از هدر‌های ARGB PWM پشتیبانی نمی‌کند، می‌توانید با تهیه یک آداپتور و یک کنترلر ARGB آن را به سادگی با مادربرد سازگار نمایید و از سیستم نورپردازی حرفه ای خود نهایت لذت را ببرید. این کنترلر های جذاب می‌توانند در خصوص سرعت فن و کنترل عملکرد آن نیز موارد مفید و به نسبت خوبی را در اختیار شما قرار دهند.

ARGB نسل دوم!

شرکت بزرگ کولرمستر در کنار سایر برند های بزرگ نظیر گرین و کورسیر، محصولات جدیدی با امکان نورپردازی ARGB نسل دوم تولید کرده که از طریق کانکتور 3 پین به مادربرد متصل می‌شود و می‌تواند قابلیت‌های بیشتری را به شما هدیه دهد. این تنظیمات شامل تغییر رنگ، انیمیشن، میزان روشنایی رنگ و ریتم تغییر آن می‌شود که به طور حتم از نسخه‌های قبلی کمی مهیج تر و بهتر خواهد بود و کاربران کنترل بیشتری را بر روی سیستم روشنایی و نورپردازی کیس خود خواهند داشت.

برگرفته از : منبع 1 منبع 2

نظرات (0)

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد اکانت کاربری خود شوید!